Brev:
En meget lille pige
14. september 2014
Alder:
5 mdr.
En meget lille pige
Kære Helen.
Min lille datter på 5 måneder tager ikke nok på. Det har vi været opmærksomme på de seneste 3 måneder og jeg har prøvet at amme så meget jeg kan (ammede 100 % indtil skemaden blev introduceret ved 4 mdr - i samråd med Sp netop pga vægten).
At lægge den lille oftere til hjælper ikke så meget, da det oftest bare ender med en sur baby og en frustreret mor. Og frustrationerne blev kun værre af at lillepigen så får forstoppelse af den færdiglavede majsgrød vi startede med at tilbyde, hvor man kun skal tilsætte vand. Den forstoppelse resulterede desuden også i at hun mistede den lille apetit hun havde. Sp rådede mig til at tilbyde den lille noget Hirsegrød, men det kunne hun slet ikke få ned.
Jeg har så begyndt at lave majsgrøden fra bunden med min egen mælk i, og dette elsker den lille. Hendes mave er med dette + Lactulose og massage begyndt at køre nogenlunde igen. Jeg synes bare det er rigtigt hårdt at pumpe brystmælk ud til næste dag - hver aften - da der ikke kommer mere end ca 50 ml ud efter ca 1 times pumpning i hånden.
Og det er så her jeg tænker: Nu hvor vi snart skal starte med måltid nr 2, er det så bedst at blive ved med at pumpe eller er det ok at sætte Mme i? Nu hvor hendes mave reagerede på grøden med Mme i...
Det er bare rigtigt hårdt, for nu har lillepigen trappet ned to kurver på vægten og en kurve på længden :(
Jeg vil så, så gerne amme da vi ellers nyder det begge to. Problemet er at hun ikke vil spise særlig tit (i en af dagerne ville hun ikke spise mellem kl. 08.00 og 12.20!) og hun er nu også virkelig begyndt at blive interresseret i alt andet omkring hende istedet for mig og brystet… og derfor når hun heller ikke helt ind til den fede mælk, men afbryder amningen midt i for at se alt rundt omkring.
Hun er ellers en pige der sover godt (ca kl. 21, og bliver natammet ved 23-24. Hun vækker mig ved 4 for at blive ammet og sover igen til kl 7-8) og er smilende, bevæger sig og pludrer.
En anden tanke er: Er der noget babymad der feder mere end andet? Og kan jeg tilsætte lidt mere olie end den ene tsk olie i grøden?
Det nager mig virkelig, at min datter ikke tager på som de andre børn. I min mødregruppe er hun den mindste, og jeg bliver rigtigt nervøs for at det vil gå ud over hendes udvikling. Og jeg bliver så ked af det hver gang jeg kan mærke hendes rygrad, eller se hendes ribben.
Min Sp siger at hun er fin og jeg skal have ro i maven, men jeg kan bare mærke at det ikke bliver bedre som det er nu. Til sidste vejning var hun næsten 4,5 mdr gammel og vejede 5,9 kg og var 63,5 cm lang.
Alle råd og trix tages imod med kyshånd.
Kærlig hilsen - Den urolige mor